Vill du ta ditt företag ett steg till och satsa på en snygg plattform på webben, som stödjer tillväxt och verksamheten i stort?
Då är det ett tips att satsa på Vaimo. Det är bäst att även ha en synlig front på nätet eftersom det är där vi konsumenter tenderar att handla allt mer. Näthandeln tycks dessvärre döda fysiska butiker, som det går att läsa om i denna artikel i Affärsvärlden. Där menar en fastighetsinvesterare att det ser ljust ut för kontors- och lagerfastigheter men att handelsfastigheter med butiker kommer att pressas av en så kallad butiksdöd eftersom att allt fler handlar sina kläder, skor och andra prylar online och inte i affärer. Han säger följande: ”När man kan scanna foten på en 3D-printer för att finna sin riktiga skostorlek kommer det inte finnas någon anledning till att gå till en butik och pröva skon. Försäljningsställena kommer att försvinna”.
Näthandlarnas gud är Amazon
Ett tecken på näthandelns allt mer dominerande närvaro är Amazon. Den stora handelsjätten är nu den tredje största annonsplattformen i USA och får in massor av annonspengar. I Dagens Media går det att läsa om hur amerikanska annonsörer kommer att lägga 4,6 miljarder dollar på Amazons plattform under detta år. Handelsplattformen kommer då direkt efter Facebook och Google och springer om både Oath och Microsoft. Framgången för Amazon har lett till att amerikanska byråer numer bygger hela avdelningar som är specialiserade på just marknadsföring på Amazon. Det är inte tu tal om att handelsjätten har ett järngrepp om konsumenterna och annonsörerna.
I Sverige försöker Adlibris gå samma väg och bli nya Amazon. Målet är att utöka utbudet så att böcker inte längre är det primära utan hälften av försäljningen ska komma från andra produkter än böcker. Kort sagt vill man bli en handelsplats för alla möjliga saker, med brett sortiment och andra produkter än bara böcker. Läs mer om detta här.