Har du en företagsidé i huvudet och en plan för din verksamhet – men fortfarande saknar ett namn? Här är några enkla konkreta tips på hur du ska tänka när du ska bestämma dig för vad ditt nystartade företag ska döpas till.
När du ska starta igång ett företag finns det många saker att tänka på, såsom att hitta en bra plattform för att hosta en hemsida och sätta upp en marknadsföringsplan. Men innan du gör allt sådant finns en sak som du inte ska glömma bort: att döpa ditt företag till ett bra namn. Världens enklaste sak att göra, tänker du kanske nu men så är det faktiskt inte. För att skapa ett bra företagsnamn krävs nämligen en hel del eftertanke och planering även här. Som tur är har namnexperten Peter Ekelund delat med sig av sina bästa tips om hur man går tillväga för att välja ett företagsnamn i en intervju med tidningen Driva-eget och dessa är som följer:
- Säkerställ att namnet håller rent juridiskt – att ingen annan har samma namn eller att det är för likt ett befintligt företags namn.
- Undvik åäö för att namnet ska fungera lika bra utomlands som i Sverige och för att det ska vara enkelt att skapa en internationell hemsida.
- Välj ett namn som inte begränsar företagets verksamhet – till exempel bara för att du bakar bröd kanske företaget inte ska heta ”Brödkungen” eller liknande för vad säger att ni bara kommer baka bröd i framtiden?
- Håll namnet kort och koncist – 5–9 bokstäver totalt räcker gott och väl.
- Välj ett namn med personlig betydelse och som har en historia i stället för att bara plocka ett ur tomma luften.
- Var modig vid namnvalet – tänk stort och tänk utanför boxen.
Glöm inte bort företagets logga
En annan sak som Peter Ekelund tipsar om är att inte glömma bort att tänka lite kring vilken logga du väljer. Denna talar nämligen till det undermedvetna hos kunden så tänk noga kring färger, former och logotyp-stil. Vad vill du till exempel att ditt företag ska signalera ut rent undermedvetet? Du har väl koll på att rött signalerar kärlek, energi och spänning samtidigt som blåa toner ger känslan av lugn, pålitlighet och tryggt till exempel. Bra att veta är också att orange ger känslan av en deal och att något är prisvärt.